Zoeken

Spoorwijdteverloop

Recht spoor

Spoortype BW (mm)
  Meetbasis 3 meter
41 t/m 160 km/h 10

Wissels en kruisingen

Moet conform de desbetreffende wissel- of kruistekening zijn.

Wisseldeel / kruisingdeel BW in mm
t/m 40 km/h
BW in mm
41 t/m 160 km/h
VW in mm
t/m 40 km/h
VW in mm
41 t/m 160 km/h
Tongbewegingen + 14,      – 6 + 12,     – 5    + 17,     – 8 + 15,      – 7
Tussenspoorstaven + 26A,    – 6B + 20,     – 6 + 35D,   – 9E + 30,      – 8
Vast puntstuk + 6C,      – 5 + 6,       – 5 + 8F,      – 7 + 8,        – 6
Beweegbaar puntstuk + 14,      – 6 + 12,     – 5 + 17,      – 8 + 15,      – 7
Vast kruisstuk 1 : 4,5 + 4,        – 4 + 4,       – 4 + 5,        – 6 + 5,        – 6
Overige vaste kruisstukken + 4,        – 2 + 4,       – 2 + 5,        – 3 + 5,        – 3
Kruisstuk met beweegbare punten + 14,      – 6 + 12,     – 5 + 17,      – 8 + 15,      – 7
A: Met een maximum van 1465 mm
B: Voor wissels waar spoorverwijding in het middengedeelte is toegepast geldt
als minimale spoorwijdte een BW van 1431 mm voor wissels met een
boogstraal van 130 of 142, 5 m en een BW van 1429 voor de overige
wissels.
C: In gewone en symmetrische wissels geldt t/m 40 km/h in het afbuigende
spoor een 4 mm ruimere  +  tolerantie voor het voorbeen van
een puntstuk. In Engelse wissels geldt voor beide voorbenen een 4 mm
ruimere + tolerantie (BW: +10).
D: Met een maximum van 1470 mm
E: Voor wissels waar spoorverwijding in het middengedeelte
is toegepast geldt als minimale spoorwijdte een VW van 1428 mm voor
wissels met een boogstraal van 130 of 142, 5 m en een VW van 1426 voor
de overige wissels.
F: In gewone en symmetrische wissels geldt t/m 40 km/h in het afbuigende
spoor een 4 mm ruimere  +  tolerantie voor het voorbeen van
een puntstuk. In Engelse wissels geldt voor beide voorbenen een 4 mm
ruimere + tolerantie (VW: +12).